Zee-Planeten 2021 De Utrecht Leeuwarden

Tentoonstelling Zee-Planeten
7 augustus – 5 december 2021
De Utrecht Leeuwarden

Bij de tentoonstelling verschijnt het boek Zee-Planeten, uitgave 01, vormgegeven door Dennis de Vries BW H ontwerpers, met een voorwoord van Ra van der Hoek en tekst van Kirsten van Santen en Anke Roder.
Jonathan Sipkema en Tom van Huisstede filmden op locatie in Zandeweer en de Utrecht een portret.

Leporello ‘Planetarium’ november 2020
Collage op handgeschept Chinees papier 12 x 9 cm, lengte 2,43 m 22 pagina’s

De eerste kleurindrukken werden in deze leporello onderzocht.
Als een harmonica ontvouwt zich het idee voor de tentoonstelling in een ruimte zonder rechte muren met deze wonderlijke vorm van een grote kristal.

Installatie Zee-Planeten

Installatie van 23 schilderijen op boomschijven, encaustiek en olieverf op hout
formaten variërend van 22 cm – 51 cm
In de reeks ronde boomstamschilderijen verglijden tijden en seizoenen en andere dimensies die achter de nachtelijke sterrenhemel hun cirkelende bewegingen maken.
De horizon geeft de hoekige ruimte een rechte lijn. De kleuren die tijdens onze afwezigheid de overgangen tussen dag en nacht markeren liggen boven een spiegelende watervlakte in de provincie Friesland aan zee, met haar aan de stad verwante vorm. We zien een planetarium van minerale kleuren, opgloeiend, in het licht van de lage zon of ingetogen en diffuus, als de zeedamp boven de watervlakte de kust bereikt

Glow 20209
ø24 cm

Mineral Landscape 2021
ø 22 cm

Summer Ocean 2021
ø 25 cm

Spectrum 2020
ø 22 cm

Rood Wad 2021
ø 21,5 cm

Full Moon 2020
ø 22 cm

Sundown 2021
ø 23 cm

Blue Ocean 2021
ø 23 cm

Seahaze 2021
ø 21 cm

Clouds 2021
ø 22 cm

Rainbow 2020
ø 22 cm

Dawn 2021
ø 21 cm

Bloeiend Wad 2021
ø 23 cm

Emerald Ocean 2021
ø 21,5 cm

Pink Sky 2021
ø 21 cm

Northern Coast 2020
ø 21,5 cm

After Sundown 2020
ø 24,5 cm

Sun Sinking 2021
ø 25 cm

Ocean Sundown 2021
ø 22,5 cm

Evening 2021
ø 30 cm

Sun Coast 2021
ø 40 cm

Zeelicht 2021
ø 51 cm

Spring Seaview 2021
ø 51 cm

De Blauwe Wachtkamer

Hier staat het schilderij ‘Japanse Kweepeerbloesem’ op de schouw.
De kweepeer bloeit in onze tuin wat later dan de andere vruchtbloesems.
De Japanse variant heeft deze helder rode kleur.
In het schilderij zijn omgevingselementen uit de wachtkamer betrokken. De Japanse stof van de ontwerper Raf Simons waarmee het bankje bekleed is komt terug in de achtergrondkleuren van het schilderij, rode elementen in de decoratie van het plafond dwarrelen als bloesem naar beneden.

Japanse Kweepeerbloesem 2021
encaustiek op houtpaneel
101 x 60,5 cm

Zaal, begane grond

‘Japanese gardening’ collages, gevarieerde formaten op oude boekomslagen
De wijze waarop het art nouveau gebouw De Utrecht tot in detail vormgegeven is, de rijkdom van alle ornamentiek, houtsnijwerk, mozaïek en beeldhouwkunst, glas in lood ramen en beschilderde deuren, beschilderd houtwerk en de beschreven plafonds herinnert me aan de Japanse kastelen van veldheren, met hun beschilderde wanden, houten meubelen en houten cassette-plafonds.
De kunsthandelaar Siegfried Bing verkocht in zijn Parijse galerie L’Art Nouveau zijn collectie Japanse prenten. Veel kunstenaars lieten zich inspireren door het kleurgebruik en de heldere composities van deze prenten.

Foto Marleen Annema

Ikebana Gardening 2021
collage op handgeschept papier op karton
41 x 24 cm

Sakura 2021
collage op antieke boekenkaft
38,5 x 23,5 cm

Moss Gardening 2021
collage op antieke boekenkaft
38,5 x 23,5 cm

Ikebana 2021
collage op antieke boekenkaft
33 x 26 cm

Bonsai Gardening 2021
collage op antieke boekenkaft
33 x 26 cm

Night Garden 2021
collage op antieke boekenkaft
35,5 x 23,8 cm

Moribana 2021
collage en gouache op antieke boekenkaft
34 x 27 cm

Silent Garden 2021
collage op antieke boekenkaft
34 x 27 cm

Pollen 2021
collage op gemarmerd papier op antieke boekenkaft
27 x 35,5 cm

Zaal, begane grond

‘Deepened Impulse’ serie objecten
11 boomstronken met kleurencirkels, gevarieerde formaten Ø 11–35 cm, hoogte 5–10 cm
Onderin de houten archiefkasten met de roodbruine ossenbloed kleur staat de installatie met houtstronken en kleurencirkels ‘Deepened Impulse’.
De titel is ontleend aan ‘Vertiefte Regung’ een schilderij van Wassily Kandinsky van kleurencirkels ingesloten in een organische donkere vorm. Een kleine rode cirkel staat los van de groep.
Pas nadat ik mijn werk voltooid had dacht ik ineens aan dit schilderij. Ik had er nooit bewust naar gekeken maar blijkbaar lag het ergens opgeslagen in mijn herinnering.
Steeds dacht ik bij het werken aan en kijken naar mijn installatie aan losgezongen kleuren. Kleur en muziek brachten me bij Kandinsky en wat me het meest frappeerde bij het bekijken van zijn werk was dat mijn intuïtief tot stand gekomen kleurcombinaties verwantschap tonen met zijn kleurkeuze. Zou kleur resoneren in de tijd? Ligt het als een universele taal opgeslagen in ons onderbewustzijn en zijn wij schilders degenen die deze taal zichtbaar maken?

Foto Marleen Annema

Deepened Impuls 1 2021
encaustiek op hout
hoogte 6 cm ø 11 cm

Deepened Impulse nr. 5, 7 en 8

Deepened Impulse 11
encaustiek op hout
hoogte 8,5 cm lengte 33 cm breedte 29 cm

Deepened Impulse nr. 9, 6 en 2

Deepened Impulse nr. 4, 3 en 10

De Top I

Voor een beeldhouwer is de grote pelikaan met zijn lengte van 1,80 m interessant, de snavel staat dichter bij het lijf en verleent het aanzien sculpturale monumentaliteit.
De kleurrijke tropische vogel toekan is kleiner met zijn 35-60 cm hoogte. Mannetjes en vrouwtjes zien er hetzelfde uit, vrij ongebruikelijk in de dierenwereld. Ze symboliseren de mogelijkheid om naar de spirituele wereld uit te vliegen. Maar ook is het een vogel met nar achtige kwaliteiten, hij gooit graag bessen naar zijn soortgenoten die ze behendig opvangen met hun regenboogsnavels.
De toekan leidt deze tweede leporello in, die ons meeneemt door het hele gebouw.

Leporello ‘Art Nouveau Color Palettes
Collage op Chinees handgeschept papier
17 x 12 cm lengte 3,24 cm , 22 pagina’s in doos van Japans lakwerk

De Top II

In de vergaderruimte op zolder gaat de zon onder. De zon staat laag bij de horizon, de hemel kleurt het water.

Zee 2021
encaustiek en olieverf op houtpaneel
110 x 91 cm
Courtesy De Utrecht Leeuwarden

‘Onze dag is gedaan, de nacht rijst’ een dichtregel van D.H. Lawrence om net het uitdoven van kleur het kleurboek te sluiten.
het kleine schilderij verbeeldt de laatste lichtvlekken in weerspiegeling op het water.

Foto Marleen Annema

Night Falling 2021
olieverf op eikenhout
16 x 15 cm – private collection